Zwanger op reis gaan is niet onmogelijk, maar vergt een goede voorbereiding en extra oplettendheid. U moet enkele aanbevelingen opvolgen en goed nadenken over de keuze van uw vervoermiddel.

Enkele medische adviezen

Vraag voordat u uw vakantie plant toelating aan uw arts voor zowel het land van bestemming (verhoogd gevaar voor ziekte) als de manier waarop u zich verplaatst. Als uw zwangerschap normaal verloopt, zullen er wellicht geen contra-indicaties zijn. Kies de juiste periode voor de planning van uw vakantie, zodat u geen noodzakelijke zwangerschapscontroles mist. Die vinden immers plaats op welbepaalde momenten tijdens uw zwangerschap.

Leg voor uw vertrek een voorraad geneesmiddelen en zwangerschapsvitaminen aan. Neem uw zwangerschapsboekje mee, evenals telefoonnummers voor noodgevallen en nuttige medische adressen in het land van uw vakantiebestemming. Controleer uw ziekteverzekering en sluit eventueel een reisverzekering af.

Over het algemeen wordt reizen voor zwangere vrouwen aangeraden tijdens het 2de zwangerschapstrimester (14 tot 27 weken), wanneer de typische ochtendmisselijkheid en het verhoogde gevaar voor een miskraam van het 1ste trimester achter de rug zijn. Nog op vakantie vertrekken na de 36ste week wordt wel ten stelligste afgeraden.

Comfortabeler op reis

Zwanger reizen kan erg lastig en vermoeiend zijn. Hier volgen enkele tips om de reis comfortabeler en draaglijk te maken:

  • Bereid uzelf zo goed mogelijk voor. Reserveer bijvoorbeeld de best gelegen zitplaatsen, neem flesjes water en voedsel mee en ga naar het toilet zodra dat kan. Zo vermijdt u tijdens de reis zelf elke aanleiding tot stress.
  • Houd uw benen in beweging: tijdens de zwangerschap krijgt u sneller last van spataders en trombose (vorming van bloedklonters). Let er tijdens uw reis dus op dat u zich voldoende kunt uitrekken, trek uw schoenen uit en leg uw benen omhoog. Ga geregeld eens wandelen en als u zelf achter het stuur zit, neem dan om de 90 minuten pauze.
  • Spaar uw energie: een zwangere vrouw mag wandelen en bezienswaardigheden bezoeken op vakantie, maar las ook momenten voor ontspanning en rust in. Vermijd activiteiten die te veel risico's inhouden, zoals duiken en trekking.

Wat is het beste vervoermiddel om zwanger op reis te gaan?

Het vliegtuig

Het vliegtuig is voor een zwangere vrouw een van de comfortabelste vervoermiddelen. Kies een zitplaats uit op een gunstige plek zodat u voldoende plaats hebt om uw benen te strekken en u uw rugleuning plat kunt leggen om te rusten. Op het vliegtuig zijn toiletten aan boord en worden maaltijden geserveerd die aangepast zijn aan uw dieet.

Toch kan een lange vliegreis oedemen veroorzaken ter hoogte van uw ledematen (vooral aan uw voeten of enkels). Het gevaar is nog groter tijdens de zwangerschap. Sommige luchtvaartmaatschappijen vragen trouwens een toelating van de gynaecoloog voordat ze een zwangere vrouw aan boord laten.

De trein

De trein vormt een andere oplossing om comfortabel en veilig te reizen. In de trein hebt u immers meer ruimte om te bewegen. Onderweg kunt u wat lezen of genieten van het landschap. Er zijn ook toiletten aan boord.

De auto

Autovakanties worden niet afgeraden tijdens de zwangerschap, maar u houdt best geregeld halt op een snelwegparking (om uw benen te strekken, wat te wandelen en naar het toilet te gaan). Voorzie indien mogelijk best minstens 2 bestuurders zodat u niet de hele rit zelf hoeft te rijden.

De bus

De bus is aangenamer dan de auto (u hoeft niet zelf te rijden), maar toch niet zo comfortabel en veilig als de trein of het vliegtuig. Busreizen zijn dus minder geschikt voor zwangere vrouwen.

De boot

Een cruise tijdens uw zwangerschap kan ideaal zijn om wat te ontspannen en van de zeelucht te genieten. Let er wel op dat u bij de keuze van de reis rekening houdt met enkele criteria (waar wordt er aangemeerd, is er medisch personeel aan boord, enz.). Als u last hebt van ochtendmisselijkheid, dan stelt u de reis beter uit, want op zee zult u alleen maar misselijker worden.

Lees ook het artikel : Zwanger in de zon : goed of slecht ?

Artikel opgemaakt onder toezicht van Dr Marie Mawet

Publicatiedatum : 18-02-16