“Ben ik klaar om moeder te worden?”, “Zal ik goed voor mijn kind kunnen zorgen?”, “Wat als mijn baby niet normaal is?”, enz. Komt dit soort vragen bij u op? Maak u geen zorgen want veel zwangere vrouwen voelen zich angstig. In sommige gevallen kan die overdreven ongerustheid omslaan in een depressie. In dit artikel leest u wat u moet doen om van een zorgeloze zwangerschap te kunnen genieten.

Angst bij zwangere vrouwen

Stemmingswisselingen zijn normaal tijdens de zwangerschap. De ene keer voelt u zich gelukkig en rustig, de andere keer plots angstig en gestrest. Deze stemmingswisselingen komen grotendeels door de zwangerschapshormonen. Zij beïnvloeden immers de chemische substanties in de hersenen die het humeur bepalen.

Daarnaast haalt een zwangerschap ook jullie leven als koppel helemaal overhoop. De man moet zich voorbereiden op het vaderschap en de vrouw op het moederschap. Die laatste maakt ook grote lichamelijke veranderingen door.

De angst bij zwangere vrouwen gaat op en neer gedurende de zwangerschap. De eerste maanden concentreert de stress zich vooral rond de angst voor een miskraam en de moederrol (“Is dit wel het goede moment?”). Naar het einde van de zwangerschap toe draait de bezorgdheid meer rond het praktische aspect van het moederschap (“Verdienen we genoeg om een kind op te voeden?", "Wat als ik er niet goed voor kan zorgen?", enz.).

Opgelet voor een depressie

Er heerst een enorm taboe rond, maar het komt vaker voor dan gedacht: een zwangere vrouw met een depressie.

Zo’n depressie kan verschillende oorzaken hebben, zoals :

  • Grote veranderingen in het leven (naast de komst van de baby kan de angst ook worden veroorzaakt door een verhuizing of het verlies van een baan)
  • Financiële problemen
  • Een moeilijke zwangerschap
  • Problemen om zwanger te worden

Depressie bij zwangere vrouwen kan verschillende vormen aannemen. De symptomen zijn meestal de volgende:

  • Concentratieproblemen
  • Hevige angst
  • Prikkelbaarheid
  • Herhaalde stemmingswisselingen
  • Slaapstoornissen
  • Extreme of permanente vermoeidheid
  • Voortdurende neerslachtigheid
  • Grote veranderingen in de eetlust (de hele tijd zin in eten of, omgekeerd, helemaal geen trek meer)
  • Verlies van interesse voor de dingen die u graag doet

langoisse-de-la-femme-enceinte-un-phenomene-frequent-INTERNE

Een rustigere zwangerschap

Stress en zwangerschap gaan niet goed samen. Het is dus belangrijk die stress te onderdrukken en uw angst te verminderen. Daarvoor bestaan verschillende oplossingen.

Rusten

Een zwangerschap slorpt snel uw energie op. Zorg dus dat u rust zodra u zich moe voelt. U zult zich lichamelijk en geestelijk veel beter voelen.

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is een goede methode om de stress weg te krijgen en uw hoofd leeg te maken. Als u zwanger bent, kiest u best voor een lichte sport zoals wandelen of zwemmen.

Zwangerschap en sport


Voeding

Gezonde en gevarieerde voeding helpt om u beter te voelen in uw vel, vooral tijdens uw zwangerschap.

Moet ik anders eten?


De oorzaken van stress

Vermijd waar mogelijk de potentiële oorzaken van stress (nieuwe verantwoordelijkheden op het werk, te veel werk, angstige mensen, enz.). Doe wat relaxatieoefeningen zodra u toch stress voelt opkomen.

Praten

Bespreek uw angsten gerust met uw omgeving. Deze mensen staan er wat verder vanaf en kunnen u kalmeren en steun bieden. U kunt er ook over praten met uw huisarts of gynaecoloog. Zij kunnen een antwoord geven op uw vragen, vooral vanuit medisch standpunt.

Psychologische steun

Bij een ernstige of aanhoudende depressie moet u een therapeut raadplegen. Die zal u aangepaste hulp bieden en indien nodig antidepressiva voorschrijven. Raadpleeg onmiddellijk uw arts als u moeite hebt met eten, angstaanvallen hebt, gedesoriënteerd bent of het dagelijkse leven moeilijk aankunt. Als u voor uzelf zorgt, zorgt u ook voor uw baby.
Artikel opgemaakt onder toezicht van Dr Marie Mawet

Publicatiedatum : 11-01-2016