In de menopauze klagen veel vrouwen over gewichtstoename. Wat is de verklaring van die vaak kleine gewichtstoename? En wat kunt u doen om af te vallen tijdens de overgang?

Picto_balance

De menopauze en gewichtstoename: is er een verband?

Tijdens de menopauze worden de vrouwelijke hormonen, oestrogenen, niet meer geproduceerd. De mannelijke hormonen, testosteron, worden echter nog wel geproduceerd, maar in een kleinere hoeveelheid. Die hormonale verandering zorgt voor een nieuwe vetverdeling. Het vet zit niet langer geconcentreerd ter hoogte van de dijen en heupen zoals tevoren, maar verplaatst zich meer naar de buik. Daarnaast kunnen de hormonale veranderingen invloed hebben op de verzadiging.

De menopauze heeft ook grote gevolgen voor de groei- en opslaghormonen, zoals insuline. Het lichaam wordt wat zwaarder omdat het minder gemakkelijk vet kwijtraakt.

Maar de overgang is niet de enige oorzaak. Ook andere factoren bevorderen de gewichtstoename in deze periode van het leven.

  • De veroudering van het lichaam: de spiermassa neemt af en daardoor heeft het lichaam meer moeite om de calorieën te verbranden.
  • Weinig lichaamsbeweging: hoe ouder men wordt, hoe meer men de neiging heeft om de sportieve activiteiten te beperken. Het lichaam kan het teveel aan vet dan niet meer wegwerken.
  • Stress: het zenuwstelsel beïnvloedt het opwekken van de eetlust en de opslag van vetcellen. Door stress gaan we dus meer snoepen.
  • Verkeerde voeding: het gebruik van te veel zetmeelhoudende producten en voedingsmiddelen met een hoge glycemische index (aardappelen, wit brood, dadels, enz.), zorgt voor een gewichtstoename.
  • Een leegte die moet worden opgevuld: vanaf 50 jaar komt men vaak in situaties terecht die een leegte kunnen achterlaten: de kinderen die het huis uit gaan, het overlijden van een naaste, een scheiding. Men heeft dan snel de neiging om die leegte op te vullen door te eten.

Afvallen tijdens de overgang: hoe?

Om af te vallen tijdens de overgang is het vooral belangrijk om te zorgen voor een evenwichtig voedingspatroon. Dat betekent dat u alles kunt eten, op het juiste moment en in de juiste verhoudingen. Eet bij voorkeur seizoensproducten, fruit en groente en drink veel water. De middagmaaltijd moet de voedzaamste zijn, de avondmaaltijd moet daarentegen lichter zijn. ’s Nachts wordt er namelijk meer vet opgeslagen, omdat men minder beweegt. U mag tussen de maaltijden door eten, maar neem dan iets gezond en licht zoals magere yoghurt of een stuk fruit.

Voeding is niet de enige mogelijkheid om gewichtstoename te lijf te gaan. Hieronder vindt u nog enkele tips:

  • Lichaamsbeweging: elke dag 30 minuten bewegen, ook al is het minder intensief dan vroeger, helpt om de calorieën te verbranden en om de spieren weer op te bouwen. Het is ook een goede manier om stress kwijt te raken.
  • Rust: het groeihormoon dat de opslag van vet voorkomt, wordt tijdens de slaap afgescheiden.
  • Ontspanning: het is belangrijk om uzelf ontspanning te gunnen om stress tegen te gaan.
  • Stop met diëten: bespaar u de diëten, vooral de caloriearme die de productie van testosteron bevorderen. Neem liever voedingsgewoontes aan die op lange termijn gezond zijn.
Artikel opgemaakt onder toezicht van Dr Gautier Vandenbossche

Publicatiedatum : 11-01-2016