Opvliegers, vaginale droogheid, vermoeidheid. Voor sommige vrouwen zijn de symptomen van de menopauze erg lastig om mee te leven. Er bestaan veel behandelingen om de intensiteit van de klachten te verminderen.

Symptomatische behandelingen van de overgang

Geen enkele behandeling bestrijdt de oorzaken van de menopauze, die bij elke vrouw variëren:

  • natuurlijke afname van de voortplantings- en hormonale functies van de eierstokken,
  • operatief wegnemen van de eierstokken en/of baarmoeder,
  • een stralingsbehandeling (chemotherapie, bestraling),
  • prematuur ovarieel falen

Daarom zijn de behandelingen van de overgang altijd symptomatisch: ze verlichten de verschijnselen en symptomen, maar niet de overgang zelf.

Welke behandeling voor welk symptoom?

Uw arts zal u helpen om de behandeling te kiezen die het meest geschikt is voor u. Hij zal de voordelen en de bijwerkingen van elke behandeling systematisch uitleggen.

Behandeling van opvliegers

  • HST (hormonale substitutietherapie) helpt om de opvliegers te verlichten. De HST bestaat uit de inname van een regelmatige dosis oestrogenen (naast het natuurlijke progesteron of een progestativum voor vrouwen bij wie de baarmoeder niet is weggenomen) ter vervanging van de oestrogenen die de eierstokken niet meer produceren.
  • Ook antidepressiva van de categorieën SSRI (selectieve serotonine-heropnameremmers) en SNRI (selectieve serotonine-en-noradrenaline-heropnameremmers) kunnen opvliegers verminderen. Ze worden best geleidelijk en in een lage dosis genomen.
  • Centrale antihypertensiva zoals clonidine, een medicijn tegen hoge bloeddruk, worden algemeen ingezet om dit symptoom te behandelen.
  • Alternatieve therapieën kunnen helpen bij opvliegers: hypnose, meditatie, ontspanning, acupunctuur.
  • Tot slot kunt u ook uw dagelijkse gewoonten aanpassen: draag meerdere lagen kleding zodat u iets kunt uittrekken en vermijd alcohol, opwekkende dranken en gekruid voedsel.

Behandeling van vaginale droogte

  • Een glijmiddel zorgt voor meer comfort tijdens de seks.
  • Vaginale bevochtigers met langdurige werking kunnen het onaangename gevoel buiten de seks verlichten.
  • Een vaginale oestrogeenapplicatie (ring, tablet, crème, enz.) werkt in op de weefsels van de vagina en de vulva en zorgt dat die vochtiger worden.
  • HST (hormonale substitutietherapie) behandelt de symptomen van de menopauze op een systemische manier. Als u tijdens de overgang enkel last hebt van vaginale droogte, zal de arts u deze behandeling met hormonen waarschijnlijk niet voorschrijven.

Meer informatie vindt u in het artikel “Vaginale droogte tijdens de menopauze”

Behandeling van incontinentieproblemen

  • Inspannings- en aandrangincontinentie komen in de overgang vaker voor. Met kinesitherapie kunt u uw bekkenbodemspieren sterker maken waardoor u meer controle krijgt over uw blaas.
  • De toediening van oestrogenen via de vagina heeft een gunstig effect op sommige urinewegproblemen, zoals een blaasontsteking.

Meer informatie vindt u in het artikel “De menopauze en urinewegproblemen”

Behandeling van een depressie

Een depressie kan gerelateerd zijn aan de overgang of wijzen op een onderliggend gevoel van onbehagen. Om de depressie te boven te komen, kunt u best in therapie gaan bij een psycholoog of psychiater. Die kan u indien nodig medicijnen voorschrijven:

  • Anxiolytica, op voorschrift, om de angst te verlichten.
  • Antidepressiva, op voorschrift, om de depressie op lange termijn te behandelen.

Let op:

het is raadzaam om eerst met uw arts te praten alvorens u zich wendt tot alternatieve therapieën of voedingssupplementen om de symptomen van de menopauze te behandelen.

“Alternatief” betekent namelijk niet altijd “onschadelijk”!

De invloed van de levensstijl

De inname van medicijnen is niet altijd nodig om de symptomen van de menopauze te behandelen. Soms is een aangepaste levensstijl al voldoende.

Grote kans dat u zich al beter voelt wanneer u deze tips opvolgt:

  • stoppen met roken;
  • uw alcoholgebruik beperken;
  • minder koffie, thee, cola en andere opwekkende dranken nuttigen;
  • veel voedzame en gezonde voeding eten (fruit, groente, volkoren graanproducten, enz.);
  • aan lichaamsbeweging doen;
  • voldoende slapen.
Artikel opgemaakt onder toezicht van Dr Gautier Vandenbossche

Publicatiedatum : 11-01-2016