Tijdens uw zwangerschap moet u niet voor twee eten, maar wel beter eten. Drie evenwichtige maaltijden aangevuld met twee lichte maaltijden zijn voldoende en bieden alles wat u en uw kindje nodig hebben zonder dat u enorme trek hebt. Op die manier zou uw gewichtstoename in de lijn moeten liggen van de aanbevolen gewichtstoename (tussen 8 en 12 kilo, afhankelijk van uw lichaamsbouw).

De ingrediënten
voor een gevarieerde voeding

Door tijdens uw zwangerschap gevarieerd te eten, krijgt u alle stoffen binnen die nodig zijn voor u en voor de ontwikkeling van uw baby, zoals vitamines en sporenelementen. Geef de voorkeur aan onderstaande voedingsmiddelen:

  • Fruit en groenten: eet minimaal 5 porties groenten en fruit per dag. Zo krijgt u voldoende vitamines binnen, waaronder de folaten (vitamine B9) die essentieel zijn tijdens de zwangerschap. Zorg ervoor dat u het fruit en de groenten altijd goed wast voor u ze opeet, zowel rauw als gekookt en zowel tijdens als tussen de maaltijden. Zo vermijdt u het risico op toxoplasmose.
  • Zetmeelhoudende producten: brood, graanproducten, aardappelen en peulvruchten geven energie en zijn een bron van eiwitten, mineralen en vezels. Ze verminderen bovendien de trek in tussendoortjes. Zetmeelhoudende producten moeten deel uitmaken van elke maaltijd, maar zorg voor voldoende variatie (rijst, pasta, griesmeel, enz.).
  • Melk en melkproducten: melkproducten zijn door hun calciumgehalte goed voor de opbouw van het skelet van de foetus. Er wordt aanbevolen om ze 3 keer per dag te nuttigen. Kies bij voorkeur producten zonder toevoegingen, rijk aan calcium en met minder vet (magere melk bijvoorbeeld). Als u geen melk of zuivelproducten gebruikt, kunt u kiezen voor mineraalwater dat rijk is aan calcium. Sojaproducten waaraan calcium is toegevoegd zijn ook een alternatief, maar eet ze niet meer dan één keer per dag.
  • Vis, vlees en eieren: dit zijn bronnen van vitamine D, ijzer en jodium en dragen daarom bij tot onder meer de ontwikkeling van de hersenen van de baby. Eet 1 keer per dag vis, vlees of eieren tijdens de maaltijd (maximaal 2). De hoeveelheid moet in elk geval kleiner zijn dan de porties groenten en zetmeelproducten. Eet tijdens de zwangerschap 2 keer per week vis, waarvan minimaal een keer per week vette vis (zalm, makreel, ansjovis, enz.).
  • Water: onmisbaar tijdens de maaltijd en tussendoor. Drink dagelijks minstens 1,5 liter water.

Verboden voedingsmiddelen
tijdens de zwangerschap

Een zwangere vrouw moet goed letten op haar voeding. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen het verloop van de zwangerschap al dan niet ernstig beïnvloeden of eenvoudigweg een te grote gewichtstoename veroorzaken.

De volgende voedingsmiddelen zijn verboden tijdens de zwangerschap:

  • Alcohol
  • Vis, zeevruchten (schaal- en weekdieren), vlees en gevogelte dat rauw of onvoldoende gegaard wordt (risico op toxoplasmose)
  • Voeding waarin rauwe eieren of zachtgekookte eieren zijn verwerkt
  • Ongepasteuriseerde melkproducten en sappen
  • Rauwe kiemen

Andere voedingsmiddelen kunnen wel worden gegeten, maar in beperkte hoeveelheden.

Dat geldt voor:

  • Gesuikerde producten zoals gesuikerde dranken, gebak, ijs en chocolade
  • Toegevoegde vetstoffen (gebruik bij voorkeur plantaardige vetten zoals olijfolie of koolzaadolie in plaats van dierlijke vetten)
  • Zout (in beperkte hoeveelheden en indien mogelijk jodiumhoudend zout)
  • Opwekkende dranken zoals koffie en thee
  • Dranken met zoetstoffen

Wat met voedingssupplementen?

Neem nooit voedingssupplementen zonder goedkeuring van uw arts. Die supplementen worden over het algemeen voorgeschreven in specifieke gevallen, zoals:

  • Tienerzwangerschappen: de voeding moet voorzien in de ontwikkelingsbehoefte van de baby, maar ook in de groei van de aanstaande mama. De voeding moet daarom rijk zijn aan calcium. Bij een tekort kunnen supplementen worden voorgeschreven.
  • Opeenvolgende zwangerschappen kort na elkaar: het lichaam van de zwangere vrouw kan een tekort hebben aan bepaalde vitamines, waardoor supplementen noodzakelijk kunnen zijn.
  • Vegetarische mama's: supplementen kunnen worden aanbevolen om de tekorten door het weglaten van vlees en vis te compenseren.
  • Veganistische mama's: dit voedingspatroon sluit alle voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong uit, zoals eieren en melk. Dit zijn grote beperkingen tijdens een zwangerschap en supplementen zijn dan ook noodzakelijk.
Artikel opgemaakt onder toezicht van Dr Gautier Vandenbossche

Publicatiedatum : 23-01-2016