Voor de ontwikkeling van de foetus en de eerste jaren van de toekomstige baby is het belangrijk dat u voldoende vitaminen binnenkrijgt tijdens de zwangerschap. Een gezonde en gevarieerde voeding zorgt voor alle nodige vitaminen. Maar in bepaalde gevallen worden supplementen voorgeschreven. Welke vitaminen zijn onontbeerlijk als u zwanger bent? Wanneer moet u uw dokter raadplegen?

De juiste zwangerschapsvitaminen

Vitamine B9 (folaat of foliumzuur)

Vitamine B9 is nuttig tijdens de zwangerschap dankzij de rol die ze speelt bij de celdeling en de aanmaak van rode bloedcellen. Ze draagt bij tot de vorming van de weefsels en vaatcellen van het embryo en tot de ontwikkeling van zijn zenuwstelsel.Een tekort aan vitamine B9 kan leiden tot een risico op misvorming bij het kind en tot problemen bij de ontwikkeling van het zenuwstelsel (spina bifida of open rug bijvoorbeeld 1). Die misvormingen ontstaan tijdens de eerste weken van de zwangerschap, wanneer de neurale buis zich vormt. Daarom wordt aangeraden al extra foliumzuur in te nemen vóór de bevruchting maar ook tijdens heel de zwangerschap.Om een reserve aan vitamine B9 op te bouwen tijdens de zwangerschap is het raadzaam voedingssupplementen te nemen en de volgende voedingsmiddelen te eten:
  • spinazie
  • waterkers
  • witloof
  • meloen
  • noten
  • kropsla (vergeet niet om rauwe groenten goed te wassen alvorens ze te eten)
  • bonen
  • erwten
  • asperges
  • courgettes
  • wortelen
  • tomaten
  • citrusvruchten

Meer weten? Lees het artikel “Waarom foliumzuur belangrijk is voor zwangere vrouwen”

Vitamine C

Vitamine C is een heel nuttige vitamine die de zwangere vrouw helpt bij de aanmaak van de placenta en foetale membranen. Deze vitamine zorgt ook dat ijzer beter wordt opgenomen door het lichaam. IJzer is essentieel want het zorgt voor het transport van zuurstof door heel het lichaam en via de placenta naar de foetus.Een zwangere vrouw met een tekort aan vitamine C heeft meer kans op een vroegtijdige bevalling.Vitamine C is in grote hoeveelheden terug te vinden in bepaalde groenten en fruitsoorten, waaronder citrusvruchten.

Vitamine D

Vitamine D zorgt ervoor dat het lichaam beter calcium opneemt. Het is tijdens de zwangerschap dan ook een onmisbare vitamine om het skelet van de baby op te bouwen.Een zwangere vrouw die niet vaak in de zon komt maar toch voldoende vitamine D wil opnemen, kan vette vis en melkproducten verrijkt met vitamine D eten.

Vitaminesupplementen tijdens de zwangerschap:
de speciale gevallen

Zwangere vrouwen wordt afgeraden voedingssupplementen te nemen zonder een gunstig medisch advies.

In bepaalde gevallen is het raadzaam eerst uw arts te raadplegen om vitaminesupplementen te krijgen. Dat is het geval bij zwangere tieners die zelf nog moeten groeien, bij snel opeenvolgende zwangerschappen die de vitaminereserves van de moeder kunnen uitputten, en bij vrouwen die vegetarisch of veganistisch eten.

Meer weten? Lees het artikel “Moet ik mijn voeding aanpassen tijdens de zwangerschap?"

Let op voor een teveel aan bepaalde vitaminen

Vitaminen zijn goed voor het lichaam, vooral tijdens de zwangerschap.
Toch kan een overmatig gebruik van bepaalde vitaminen negatieve gevolgen hebben.

Dat geldt onder andere voor vitamine A. Een te hoge dosis daarvan houdt een risico op misvorming van de foetus in.

Artikel opgemaakt onder toezicht van Dr Marie Mawet
Publicatiedatum : 09-02-2016
Bron 1 : Hoge Gezondheidsraad, Foliumzuur Risk-Benefit Analyse, 7/12/2011